Czy warto ćwiczyć jogę w ciąży? Czy joga w ciąży jest bezpieczna?

Ćwiczenia fizyczne w czasie ciąży są bardzo istotne, choć wcześniej warto je omówić z lekarzem. Wśród wielu lekkich i nieodciążających aktywności fizycznych dla ciężarnych wymieniana jest joga. Czy rzeczywiście jest ona taka dobra? Jakie są wskazania i przeciwwskazania do ćwiczenia jogi w ciąży?

Joga dla kobiet w ciąży – czym się różni od tradycyjnej?

Trzeba zaznaczyć od razu na wstępie, że popularna powszechnie joga nie ma tylko jednego zestawu ćwiczeń, które wykonywane są zawsze i przez każdego. Tak jak w przypadku każdej aktywności i w tym przypadku można ją dostosować do potrzeb i możliwości danej grupy, w tym także kobiet w ciąży. I tym właśnie się różni joga dla ciężarnych od jogi tradycyjnej – dostosowaniem ćwiczeń pod tę szczególną grupę.

Jakie są zalety ćwiczenia jogi w ciąży?

Zalet ćwiczenia jogi w trakcie ciąży jest całkiem sporo. Przede wszystkim uelastycznia ona ciało, rozciąga je i rozluźnia. Poza tym, jednym z istotnych elementów jogi jest praca nad oddechem, co pomaga na lepsze dotlenienie, zarówno siebie samej, jak i dziecka. Poza tym joga wpływa także na samopoczucie, a także pomaga w odpowiednim napięciu skóry (co jest ważne przy przeciwdziałaniu rozstępom).

Warto też wspomnieć o tym, że joga może bardzo pomóc także na czas samego porodu. Dzięki wykonywaniu rozluźniających mięśnie ćwiczeń, w tym mięśni krocza, można uniknąć jego nacinania. Nauka oddychania pomoże także w czasie porodu, co ma duży wpływ na minimalizowanie bóli porodowych.

Kiedy można zacząć ćwiczyć jogę w ciąży?

Joga nie jest specjalnie wysiłkowa, jednak zaleca się, aby z ćwiczeniami poczekać do II trymestru, albo do 15 tygodnia ciąży. Wówczas ryzyko poronienia jest minimalne, a wykonywanie ćwiczeń jest bezpieczne i od tego momentu radzi się, aby jogę uprawiać aż do czasu porodu. Oczywiście wszystko będzie zależało przede wszystkim od kondycji kobiety i jej możliwości.

Czy joga w ciąży jest bezpieczna?

Zostało wspomniane, że najlepiej rozpocząć ćwiczenie jogi od II trymestru. Wiąże się to przede wszystkim z ostrożnością o bezpieczeństwo dziecka. Pierwszy trymestr to czas, gdy maluch dopiero zaczyna się rozwijać, w tym jego układ nerwowy oraz szereg najważniejszych narządów. Zbyt wczesne rozpoczęcie ćwiczeń mogłoby to zaburzyć i doprowadzić do poronienia. Jednak od II trymestru tego niebezpieczeństwa już nie ma i można spokojnie ćwiczyć.

Co ważne, warto też ten temat przedyskutować z lekarzem. Może on ją odradzić z kilku przyczyn, szczególnie jeżeli ciąża jest zagrożona. Jeżeli jednak da on zielone światło i pozwoli na wykonywanie ćwiczeń, nie powinno być żadnych przeciwwskazań. Wbrew pozorom joga to bardzo spokojne ćwiczenia, które dostosowują się do potrzeb ćwiczących, w tym kobiet ciężarnych.

Jakie są przeciwwskazania do ćwiczenia jogi w ciąży?

Mimo wszystko warto wiedzieć, jakie mogą być przeciwwskazania do ćwiczenia jogi w ciąży, a jest ich kilka. Oprócz podanego wyżej przykładu związanego z zagrożeniem ciąży, lekarze mogą odradzać uprawianie jogi także w przypadku, gdy kobieta oczekuje bliźniąt i większej ilości dzieci. Kobiety z cukrzycą oraz posiadające nadciśnienie tętnicze także powinny tutaj uważać. Przeciwwskazaniem do ćwiczenia jogi może być także przodujące łożysko, krwawienia w II i III trymestrze, niewydolność ciśnieniowo-szyjkowa, odmiedniczkowe zapalenie nerek, wielowodzie i małowodzie czy choroby krążenia. Jeżeli kobieta wcześniej miała przedwczesne porody lub ma zagrożenie przedwczesnego porodu w obecnym stanie, także powinna unikać ćwiczeń, w tym jogi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *